pátek 13. března 2015

Recenze - Eden

Eden 


Název: Eden

Autor: Helen Douglas

Nakladatelství: Yoli

Rok vydání: 2015

Vazba: paperback

Počet stran: 255

Série: -

Díl: -





Anotace

Eden Anfieldová zbožňuje záhady, a když se na škole objeví tajemný nováček Ryan Westland, úplně ji to pohltí. Na první pohled vypadá jako obyčejný kluk, proč potom nezná pizzu? A jak to, že nikdy neslyšel o Hitlerovi? Ze všeho nejvíc ale Eden mate to, že o ni Ryan jeví zájem. Eden pozvolna propadá jeho kouzlu, zároveň ale rozkrývá i jeho tajemství. Zlom nastane jednoho deštivého odpoledne, když klopýtne o zdánlivě obyčejnou knihu v Ryanově pokoji - biografii jeho nejlepšího kamaráda, která je však datovaná o celých padesát let později. Když se svým objevem na Ryana vyrukuje, zjišťuje, že na ni čeká velmi důležitý úkol, a ona právě málem zničila jeho jedinou šanci na úspěch.

***

Čas. Nepřítel lidstva a cestování v čase ještě větší. Každý si mnohokrát určitě přál, aby se mohl vrátit do minulosti a napravit své chyby, nebo udělat nová rozhodnutí. Naštěstí pro nás to zatím není možné a doufám, že ani nebude. To však neplatí pro knihy, kde cestování a náprava životních rozhodnutí nedělá nikomu problém a ještě u toho zvládá další věci, které se zdají až nemožné.

Nechtěla jsem být hned na začátek kritická, ale musím to napsat rovnou, abychom se vyhnuli případným stížnostem. Pokud půjdete do knihy s tím, že čekáte romantickou slátaninu, která nebude vůbec náročná, tak jste na správné adrese. Pokud ale od knihy čekáte víc, musím vás zklamat.


Ocenila bych, kdybys už přestal dělat ty pitomý narážky jen proto, že jsem se náhodou svezla s Ryanem. Člověk by skoro řek, že žárlíš!“

Eden je romantická young adult, která vzbuzuje dojem čtivé a trochu sci-fi knihy. Bohužel o cestování časem v knize padlo jen pár nepatrných zmínek a nějaké vysvětlení se zde nekoná. Vše se točí kolem milostného trojúhelníku, který vzniká mezi nejlepšími kamarády a novým příchozím.

Rozpory mezi postavami zaplňovaly téměř celou knihu, krom pár chvil akcí. Musím ale uznat, že některé postavy měly své kouzlo, takže se hlavní hrdince není čemu divit, že se chová jako povrchní nána. Eden je v pubertálním věku, což je i můj věk, ale přesto mě celou dobu neskutečně vytáčela. Rayn je typický cizí kluk, kterého všechny holky chtějí a není se čemu divit. Je tajemný, skrývá jistá tajemství a začne se kamarádit s nevýraznou holkou, což svědčí o tom, že není namyšlený.


„Vegetariánský kebab a vegetariánský burgery.“
„Co jsou vegetariánský burgery?“

Další negativum knihy jsou nedokonalosti, nebo spíše nesrovnalosti příběhu. U obdobných knih se
nechávám unášet dějem, takže nedávám příliš pozor na detaily, ale ani mě, a to je co říct, neunikly dějové chyby a navíc absurdní situace, zejména na konci. To už jsem obracela oči v sloup.

Abych pořád jen nekritizovala, musím na obhajobu knihy říct, že je neskutečně čtivá. Celých 250 stran jsem měla za den přečtených a to i s nedostatkem času. Autorka umí do děje vtáhnout a píše velmi jednoduše, takže stránky ubíhají téměř samy.

Yoli patří momentálně mezi mé hodně oblíbené nakladatelství a nestalo se, že by se mi od nich nějaká kniha nelíbila. Až teď, což je celkem škoda, ale stále mají další skvělé knihy. Eden je ale neoriginální, absurdní příběh, který se sice dobře čte, ale člověku nedá vůbec nic. Maximálně tak hodinku čtení o poblázněných a žárlivých postavách, ale do života si z toho nic důležitého neodnesete.  

4/10


23 komentářů:

  1. Kniha me lakala, ale ted uz tedy mene, super recenze :)
    Beauty of pink / Knižní regál

    OdpovědětVymazat
  2. Mne tedy kniha dále láká, i když si myslím, že chápu (:D), proč se Ti nelíbila... Máš dobré důvody a já jsem zvědavá, jak se kniha bude naopak líbit mně :)

    OdpovědětVymazat
  3. Také jsem od této knihy hodně očekávala, ale po přečtení více a více recenzí mě tento dojem opouští. Ale jinak super na psaná recenze, ráda jsem si ji přečetla :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  4. Cestování časem, mluvení s mrtvými.. Já na tohle moc nejsem, protože mi to přijde absurdní, takže u mě by tahle knížka moc nepochodila. Možná je lepší pro nižší věkovou kategorii než jsme my :)
    Krásně napsaná recenze! :)

    OdpovědětVymazat
  5. Cestování časem a podobné náměty mám opravdu ráda, ale ihned první co mě na knize odrazuje je ta ošklivá obálka a nesympatická slečna na ni, určitě si knihu nepřečtu :)

    OdpovědětVymazat
  6. Také se mi zdá, že Eden je nejslabší kniha od YOLI a to jsem ji nečetla. :D Podle anotace to je hodně tuctové no...
    Hezká recenze! :)

    OdpovědětVymazat
  7. O knihe počujem prvýkrát a ako sa zdá, vôbec mi to nebude prekážať :D Pekná recenzie, škoda, že kniha má svoje chyby, možno nejakému nenáročnému čitateľovi sa zapáči :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Osobne ma knihy od YOLI nikdy moc nezaujali.
    Možno časom :)

    OdpovědětVymazat
  9. O knize jsem ještě neslyšela, a moc mě nezaujala, takže si ji asi nepřečtu :) Zajímavá recenze!

    OdpovědětVymazat
  10. Kniha mě moc lákala, dokonce ji mám i doma, ale dnes na ni čtu jen samé negativy :( no snad to nebude až tak zlé :(

    OdpovědětVymazat
  11. Ami: Na knihu sejm už několikrát narazila, ale nemám potřebu ji číst :)
    Hezká recenze!

    OdpovědětVymazat
  12. Ve čtvrtek mi přišla, ovšem teď už se na ni teda moc netěším :)

    OdpovědětVymazat
  13. Tak na tuhle knihu jsem se zrovna dost těšila, teď už se na ni těším o něco méně..Ale jsem zvědavá, jak se mi bude líbit :)

    OdpovědětVymazat
  14. Ell: Na knihu jsem byla zvědavá, ale teď vím, že si ji maximálně pujčím z knihovny...

    OdpovědětVymazat
  15. Je škoda, že se Ti knížka nelíbila. :/ Já s ní byla spokojená... :)
    A máš hezké obrázky, je zvláštní, že jsme se se dvěma sešly...

    OdpovědětVymazat
  16. Anotace zní dobře, ale kniha sama asi tak moc dobrá nebude- tvoje recenze mi hodně pomáhají vybrat si ty dobré knížky :)) Je škoda že si s tím autorka nepohrála trochu víc :I To téma je rozhodně zajímavé :)

    OdpovědětVymazat
  17. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  18. To zní zajímavě, přidávám do to-read listu :) Ale vyzkouším anglickou verzi, už jen ze zvědavosti :)

    OdpovědětVymazat
  19. Knížka mě v knihkupectví celkem zaujala - spíše anotací a příběhem s nádechem sci-fi i romantiky, ale obálka mě jaksi odrazovala. Díky za tuto recenzi, až budu chtít koupit nějakou novou knížku, tato ta pravděpodobně nebude, nemám ráda nesrovnalosti a málo informací, když už jde o něco jako cestování v čase :)

    OdpovědětVymazat
  20. Ell: Ptám se na stejnou otázku jako Ettelwen: Kam ses nám ztratila? Je to tu bez tebe celkem prázdné...

    OdpovědětVymazat