pondělí 22. prosince 2014

(RC) - Papírová holka v papírovém městě

Papírová města


Název: Papírová města

Autor: John Green

Nakladatelství: Knižní klub

Rok vydání: 2014

Vazba: Vázaná

Počet stran: 281

Série: -

Díl: -





Anotace

V Paper Towns se vám dostane příběhu o dospívání. Margo už se dávno s Quentinem nebaví a přátelí se s jinými, a na škole je považována za legendu. Může za to zejména její nespoutanost a časté dobrodružné několikadenní výpravy, kdy její rodiče šílí strachy i vzteky. Jednoho dne však Margo nečekaně zaklepe na Quentinovo okno a uprostřed noci ho vtáhne do jednoho z margovského dobrodružství. Druhý den se Margo neukáže ve škole, pak ani další. A Quentin zjistí, že pro něj zanechala vodítko, jak ji najít… Quentin začne pátrat a čím víc se noří do záhadného zmizení, tím méně si je jistý, kým vlastně Margo byla a jestli ji vůbec znal. Co vlastně chce on sám? A co jsou papírová města, na která Quentin ve spojitosti s Margo neustále naráží? 

***

Spisovatele Johne Greena zná snad každý a kdo ne, měl by se stydět. Jeho díla Hledání Aljašky a Hvězdy nám nepřály se staly bestselery a objevily se všude. Nikdo nemohl uniknout rozruchu, který natropila hlavně kniha Hvězdy nám nepřály, která byla i letos zfilmována. A teď tady máme jeho další dílo s úžasnou myšlenkou, ale pro mě bohužel méně zajímavou.

Quentin a Margo už od dětství vyrůstají v domech vedle sebe, přesto se však vídají jen na chodbách ve škole a na příjezdových cestách domů. Jednoho večera však Mergo zaklepe Quentinovi na okno a donutí ho udělat jednu kravinu za druhou. Díky ní zažije jedno noční dobrodružství, které ale hned ráno končí. Quentin je rozhodnutý si o tom ve škole popovídat, ale Margo je najednou pryč. Zanechala za sebou však stopy, které by měli vést přímo k místu, kam odjela. Quentin se rozhodl to místo najít, ale není to vůbec lehké, protože stopy jsou nejasné a uvědomuje si, jak málo vlastně Margo zná. Pochopí její indicie a najde místo jejího úkrytu před papírovými lidmi?  

„Já nemůžu být ty. Ty nemůžeš být já. Člověk si může toho druhého představovat docela dobře – ale nikdy ne dokonale.“


Johna Greena mám jako spisovatele hodně ráda a i jako člověk působí příjemným dojmem. Vždy se snaží vložit do svých knih originalitu a myšlenku a to jen tak ledajakou. Vždy je to něco důležitého, co člověk opomíjí, nebo se s tím setkává každý den, ale stejně to ignoruje. A tato kniha není žádnou výjimkou.

Myšlenku této knihy vám neprozradím, protože bych vás ochudila o všechen zážitek a hledání odpovědí v příběhu. Ale musím konstatovat, že Papírová města mi toho nedaly tolik, abych se doopravdy pozastavil a němě koukala do stropu jako to bylo u Hvězdy nám nepřály.  Nebyla to zkrátka taková síla.

Ale pokud jde o mne, já se musím ptát raněného, jak zkouší, protože se neumím stát raněným. Jediný raněný, kterým můžu být, jsem já.

  
Před začátkem knihy jsem měla velká očekávání, protože je to spisovatel s velkým S, ale to se mi bohužel vymstilo. Po celou dobu se kniha čte dobře, ale narazíte zde na hluchá místa nebo protahovaný děj. Sbírání stop a přemýšlení nad jednotlivými kroky bylo až zdlouhavé a já si nejednou přála, aby autor už hledání ukončil.

Co však můžu vychválit, jsou postavy. Jsou dokonale popsány jak charakterově tak i vzhledově. Čtenář si k nim musí hledat cestu, ale i na začátku knihy už víte, s kým budete mít zhruba tu čest. I chování je přiměřeno věku a povaze. Quentin je chytrý mladý muž, který se bláznivě zamiloval do představy holky, která by ho měla taky miloval. I přes svoji chytrost však dostává životní lekci, ale dokáže ji přijmout, dokáže jít dál a dodá mu to sílu. Umí se ponaučit z chyb a to dokážu ocenit na každém člověku. Margo je naproti tomu šílená puberťačka, která chce být středem pozornosti. Utíká domu, dělá různé kousky na škole a celkově strhává pozornost jen na svoji osobnost. Její zanechávání stop je geniální, ale často mi přišla až šílená.

Navážu na ten provázek. Neztratím tvou důvěru. Najdu tě.


Velký prostor tu zaujímají i vedlejší postavy, které mě často uchvacovaly víc než ty hlavní. Ke slovu se dostávají i drsné party, chlastačky a podobné puberťácké vylomeniny. Tyhle malé drobnosti musíte ocenit, protože díky nim máte pocit, že střední škola opravdu žije, mladí lidé si užívají a není to jen další papírové město.

 Ale i přes krásně napsaný děj, úžasné citáty a krásně vykreslené postavy, mě kniha neoslovila. Nenadchla mě, nebrečela jsem a ani jsem hodinu nekoukala do zdi jako smyslů zbavená. Mohla jsem jít a okamžitě číst další knihu, což je podle mě velká škoda, protože autor má potenciál. Doufám, že jeho další dílo, které u nás vyjde, bude povedenější a bude se více podobat jeho předešlým knihám.

8/10
Recenze psána pro Databazeknih.cz

13 komentářů:

  1. Ja som ich tiež práve dočítala. Súhlasím, že v strede knihy to bola trochu nuda a takisto súhlasím s tvrdením, že postavy boli skvelo vykreslené:) Ja som od knihy nečakala, že by ma nejako odrovnala a tak som bola spokojná :). Každopádne sa s tebou v podstate zhodujem a aj ja sa teším na ďalšie knihy od Greena :)

    OdpovědětVymazat
  2. Ami: Knížku mám doma, ale ještě jsem jí nečetla. Teda - ano, začala jsem, ale kvůli ostatním knihám jsem jí stále nedočetla a docela mě to mrzí...
    Ale napsala jsi zase úžasnou recenzi!

    OdpovědětVymazat
  3. Jsem zvědavá jak se mi tato kniha bude líbit, protože teď narážím na spoustu negativních recenzí. Tak jsem hodně zvědavá. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Souhlasím s Tebou, postavy jsou vykreslené úžasně, ale prostředek knihy je dost protahovaný. Myslím, že název mojí recenze (Není John Green jak John Green) by skvěle vystihl názory nás obou. Ačkoliv myšlenky tohoto skvělého autora zůstávají úchvatné, Papírová města si asi už znova nepřečtu.

    OdpovědětVymazat
  5. Oproti hviezdam a Aljaške oveľa slabšia kniha :/ krásna recenzia ! :)

    OdpovědětVymazat
  6. Knihu som nečítala a hoci autora samozrejme poznám, nečítala som od neho žiadnu knihu. Nepochybne majú niečo do seba, ale mne štýlovo veľmi nesedia :-) Námet knihy je nepochybne originálny, páčia sa mi tie úryvky, ktoré si sem z knihy dala :-) Škoda tých niekoľkých hluchých miest, ale žiadna kniha nie je dokonalá (takmer žiadna :D ).

    OdpovědětVymazat
  7. Já mám z této knížky docela strach, tak uvidím, jaká bude, až se k ní dostanu. :)

    OdpovědětVymazat
  8. Koukám, že s recenzemi na Johna Greena se roztrhl pytel :D Tento týden už asi třetí, co čtu :D. Autora sice znám, ale do jeho děl se mi nějak nechce. Možná časem, až to šílenství kolem něj trochu pomine... Ale skvělá recenze :).

    OdpovědětVymazat
  9. Pěkná recenze :) Taky mám z této knížky docela obavy, bojím se, aby mě nezklamala :) Ale šanci jí určitě dám a zkusím si ji přečíst :)

    OdpovědětVymazat
  10. Já jsem Greenovi ještě nepřišla na chuť, respektive jsem od něj ještě nic nečetla a zatím na to nemám ani chuť. A postupem času podle recenzí zjišťuji, že jeho knihy nejsou zas tak skvělé, jasně jsou dobré, ale asi ne pro mě. Navíc, když má tato dost protahovaných částí ...

    OdpovědětVymazat
  11. Ell: Knihu mám doma, ale pořád jsem se k ní nedostala! Úžasná recenze!

    OdpovědětVymazat
  12. Hvězdy nám nepřály - alebo teda u nás Na vine sú hviezdy by som si veľmi chcela prečítať, dúfam, že ich niekedy zoženiem...Okrem toho ma zaujali aj Papierové mestá. Raz som o ne aj súťažila, ale bohužiaľ som nemala šťastie... :( Okrem toho pekná recenzia. :)

    OdpovědětVymazat
  13. Zajímavá recenze :) Kniha mi leží na poličce, tak uvidíme :)

    OdpovědětVymazat