středa 17. září 2014

Jedna kniha, více názorů


Jedna kniha, více názorů 


Do nedávna jsem byla čtecí ovcí rodiny pouze já. Ale zhruba před rokem začala ve velkém číst i mamka a dost často u nás vznikají ostré debaty o různých knihách, které jsme četli obě dvě.
Jakožto bloger a milovník knih mám stálý přísun k novým knihám, které by mě mohli bavit. A často i mamku, protože máme podobný vkus na knihy, a proto není divu, že má přečtenou polovinu mé knihovny.
V tom ale občas vzniká problém. Obě dvě jsme dost paličaté a stojíme si za svým názorem, který taky patřičně prosazujeme. Respektujeme se navzájem, ale neobjede se to bez konfliktů. (mírného typu, nečekejte žádné hádky, nebo lámání hřbetů). Dokážeme se pohádat, kvůli oblíbeným postavám. Já prosazuji záporáky s dobrým srdcem, ale mamka je od samého začátku pro dobráky. Někdy se lišíme v názorech zápletky. Dle mého může být zajímavá a originální, podle mamky naprosto praštěná a nereálná. Natož pak dobrá.

Na tom vidíme, jak každý vnímáme děj knihy jinak. Starší lidé toho vidí více. Promítají si v tom vlastní zkušenosti, kdežto my ty zkušenosti hledáme. Zasahují je jiné věci, hlavně ty starší, protože můžou číst o době, kterou prožily a vzpomínky můžou být bolestné. Vidí lidstvo úplně jinýma očima, hledají problémy, které my nevnímáme. A my máme z knih taky něco jiného. Zkušenosti postav, rozšířené nové obzory, je toho spousta.

Proto každý respektujte názor toho druhého. Je možné, že jedna kniha se bude líbit sto lidem a jednomu ne. Ale proto není ten jeden člověk vyvrhel. Jen v tom nevidí to co ostatní a to není špatné. Každý má svůj vlastní názor, který má právo vyjádřit. A my bychom ho měli respektovat. A ne jenom co se týče knih… 

Jaký máte názor Vy?

10 komentářů:

  1. Naprosto s tebou souhlasím. :) Ve svém okolí sice nemám nikoho s kým bych více mohla ve větší míře diskutovat o knihách a mohla bych se považovat za čtecí ovci rodiny, ale moc ráda si vyslechnu názor druhého na danou knihu, a pak to porovnávám se svými názory. Poslední dobou mě moc potěšilo, že víc členů naší rodiny si ode mě půjčilo nějakou knížku, třeba sestřenka, teta, babička... (takže nebudu taková čtecí ovce), potom právě budeme moct diskutovat. Občas se bavím o knížkách s babičkou a je opravdu zajímavé dozvědět se, jak co vnímá ona - jak píšeš, starší toho vidí více a podělit se s ní zase o můj názor...

    OdpovědětVymazat
  2. Já třeba po každé přečtené knize mám pocit, že jsem zas o kousek... moudřejší? :D Prostě cítím, že z knih čerpám zkušenosti. A jak píšeš: Moje mamka si knihami, na rozdíl ode mně, zkušenosti připomíná. :)

    OdpovědětVymazat
  3. To je hezké, že s mamkou čtete podobné knihy :) Moje mamka bohužel tolik nečte, ale k Vánocům jsem jí například koupila tetralogii Stmívání (líbil se jí film) a to si naprosto zamilovala! A obě jsme se v té době rozplývaly nad Edwardem, samozřejmě. Takže jsem se nesešla vyloženě s konfrontací. Ale souhlasím s tím, že musíme respektovat každého názor :) Asi by mě naštvalo, kdybych někomu řekla "čtu tohle a tohle" a on na mě spustil, jaká je to kravina apod.

    OdpovědětVymazat
  4. Jedna velká pravda ... Nejhorší je, když lidi tvůj názor nedokáží tolerovat a pak vznikne opravdu ošklivá hádka. Tohle nemám ráda, protože každý má nárok na svůj názor!

    OdpovědětVymazat
  5. Krásný článek. Já to mám doma snadný, protože jsem jediná kdo v naší rodině čte. Kdyby žila ještě moje babička tak s ní bych se mohla bavit o knihách, ale zemřela, když mi byly dva roky. Škoda :(

    OdpovědětVymazat
  6. Krásný, zajímavý a originální článek! Nic podobného jsem ještě na žádném blogu nečetla :). Souhlasím s tebou - měli bychom tolerovat názory ostatních, a to ne jen ty, které se týkají knih... Každý člověk se na tu stejnou věc přece jenom dívá trochu jinýma očima, odlišným způsobem pohledu. :D

    OdpovědětVymazat
  7. Souhlasím. Ráda pak si navíc o těch názorech povídám, rozebírám je, proč to tak vidím a cítím. Moc hezky napsané. :-)

    OdpovědětVymazat
  8. He, moje mamka čte se mnou také stejné knihy, třeba Rudou jako rubín. A pak, že takové knihy zaujmou jen puberťačky. Tsss :D My spolu tolik nedebatujeme, ale s kamarádkami debatuju o TMI a to je debata :D Ony dvě vyslovují Simonovo jméno Simon a já Sajmon (tak, jak to má být, co :D) a tak podobně :) Jinak moc povedený článek! :)

    OdpovědětVymazat
  9. Já naprosto souhlasím. :)
    Mamka má taky přečtenou polovinu mé knihovny, možná i víc, ale že by měla nějak vyloženě svůj názor... Ona to prostě nřeší, přečte knihu a jde dál. :)

    OdpovědětVymazat
  10. Já čtu hodně, a u nás pak ještě mamka. Ale ta mi pořád obviňuje z toho, jaké to čtu strašné knížky, o tom, kde lidi umírají (Hvězdy nám nepřály...přitom je to hrozně krásná knížka, ale ne, je to přece brutální...), a nazývá dystopie sci-fi a říká věci co tam vážně nejsou na potkání všem svým známým, kteří na mě pak díky ní koukají fakt divně.
    Já doma řeknu jedno slovo o knížce, kterou jsem četla, a hned mě posílají do háje s tím, že je to blbost a nezajímá je to. Mám ráda svou rodinu, ale i když čtou skoro všichni, stejně si s nimi nerozumím...:I

    OdpovědětVymazat