úterý 1. července 2014

(RC) - Jak si policie poradí s vraždou bez těla i místa činu?

Bez těla

Název: Bez těla

Autor: Martin Goffa

Nakladatelství: Mladá fronta

Počet stran: 290

Vazba: Pevná

Série: -

Díl: -



Anotace
 Když se jednoho květnového dopoledne notorický zlodějíček Krajka při docela obyčejné vloupačce rozhodne otevřít i dveře koupelny, netuší, jaká hrůzná podívaná na něj uvnitř čeká. O několik týdnů později po brutálním útoku sám umírá a detektivům zanechá jen několik zmatených a vystrašených vět o tom, co tehdy vlastně viděl. Anebo co si myslel, že vidí? Protože až do poslední chvíle není jisté, zda se vražda, o které mluví, skutečně stala. Chybí totiž mrtvé tělo. V thrilleru s detektivní zápletkou, volném pokračování úspěšného románu Muž s unavenýma očima, odhaluje autor, sám bývalý kriminalista, krok za krokem způsoby práce a uvažování policistů nad případem, který se z ranku těch ostatních v mnoha směrech vymyká. Nejen že chybí oběť, ale dokonce jako by neexistovalo ani místo činu. Jedinou stopou je zmatené svědectví umírajícího muže, které však namísto odpovědí nabízí jen spoustu otazníků

O autorovi
Dříve policista v Policii ČR. Nyní se zabývá obchodem a psaním. Žije v Praze

***
Detektivka, u které se pobavíte. Tak bych jednou větou definovala tento krimithriller, který si získal mé sympatie. Přestože detektivní romány nečtu, na zkoušku jsem si vzala jeden z dílny Martina Goffa, který napsal ještě jednu detektivku. A neudělala jsem chybu.
První, co Vás na knize zaujme, je české prostředí. Je jen málo knih, kde se setkáváte s českými městy a ještě míň knih, kde se celý děj odehrává v české republice. Tohle bylo hned první plus, který si knížka získala. Před autorem smekám, protože krajinu kolem Prahy musel mít opravdu dobře prostudovanou, aby ji mohl takhle detailně popisovat.
Postoupíme dál ke knížce. Po dočtení jsem nestačila zírat. Nejen, že mě knížka úplně pohltila a měla jsem ji za pár hodin přečtenou, ale ještě jsem se u ní náramně bavila. Bylo tam tolik nenucených hlášek, že jsem se každou chvíli do knížky usmívala jako magor. A nejlepší je, že je to zapasované i do těch napínavých míst, takže i když jste nervózní k prasknutí, neubráníte se smíchu.

„Myslíš, že ten dědek měl opravdu doma mrtvolu?“

Detektivní román byl, jednoduše řečeno, zajímavý. Už od prologu je jasné, že celý případ bude složitý na
vyřešení a taky že byl. Pořád se objevovali nové důkazy, informace a dokumenty. Což vede k tomu, že knížka je plná překvapení a napínavá. V jednu chvíli si už myslíte, že máte vraha, ale v další větě se celý případ obrátí vzhůru nohama. Vždy jsem napětím nedýchala, že se konečně dozvím, kdo to byl, ale další důkaz a všechny teorie jsou v tahu. Knížka se teda nedá považovat za nudnou.

„Jsem těhotná.“ „Už? Vždyť jsme teprve skončili.“

Na knize se mi líbí, že to není jen o samotném případu. Hlavní hrdinové u toho ještě řeší osobní problémy, což působí realisticky a důvěryhodněji. Všechny postavy, ale zápletky bych si dokázala živě představit teď a tady. Všechny detaily působí až děsivě realisticky, protože si uvědomíte, že tohle se opravdu může kdekoliv stát.

Děj je složitý, ale jednoduše napsaný. Všechno to řešení kolem hledání vraha je složitá procedura. Rozhodně nečekejte žádné dlouhé popisy výslechů, u kterých byste usínaly. Děj je totiž po celou dobu napínavý, plný překvapení a hodně, opravdu hodně čtivý. Už po přečtení prologu mi bylo jasné, že knihu budu mít hned přečtenou.

„No nekecej. On ještě maká?“

Postavy si dokážu živě představit. Kteréhokoliv policistu bych si mohla představit jako hlavního hrdinu, Mika, policista, který se právě vrátil do služby, hned řeší záludný případ, kde není jasné vůbec nic. K tomu řeší osobní vztahy a problémy s bývalou manželkou. Všechno se na něj hrne a já ho obdivovala za to, že to všechno vydržel. Občas taky vybuchl, seš se opít, nebo prostě vypadl, ale já bych od toho dala ruce pryč hned. Neměla bych na to nervy, ale v tomhle směru obdivuji všechny policisty. Další policistou, který na tomhle případě dělal, byl Tony. Patří mezi nováčky a jako první případ vyfasoval právě ten nejtěžší. Ale všechno řeší se zápalem, který máme jen my mladí a nadšení do práce. Občas jsem kroutila hlavou nad jeho naivitou, ale byl to sympatický chlapík, který byl pořád plný života.
protože působil jako opravdový člověk z Prahy.

Styl autora je jednoduchý. Nezdržuje se žádnými dlouhými popisy, vždy si pro nás najde nějaké překvapení. Jak stylem, který je originální, tak i samotným námětem knihy. Vražda bez těla? A bez místa činu? Komu by se tohle chtělo vymýšlet. Originalita a nápad autorovi určitě nechyběl, právě naopak. Samé nové střípky informací si pro nás vymýšlel, až jsem z toho byla celá napnutá. Autor píše v první osobě, což mi vyhovovalo. Skoro celá kniha je psaná z pohledu Miky, který tomuhle případu velí, ale je tam pár částí, kde vidíme svět očima někoho jiného. Bylo to nenucené, zábavné a přitom napínavé.

 ***
Hodnocení
Nikdy jsem nečekala, že se mi detektivka bude líbit, ale po této knize měním názor. Kniha mě naprosto dostala svoji originalitou, stylem psaním, postavami, ale hlavně realismem celé skutečnosti. Proto nemůže jinak, než dát plný počet bodů.


10/10
Mockrát děkuji Knihcentru, za poskytnutí této jedinečné knihy.
Knihu můžete najít ZDE.

10 komentářů:

  1. Kniha vypadá dost dobře :D ... Líbí se mi ty větičky mezi recenzí, protože právě ty mě částečně na knihu navnadily :) ..

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý nápad, takéto knihy mám celkom rada :D U nás takto píše Dominik Dán, tiež bývalý kriminalista, píše zo života a navyše tu je super, že čitateľ ani nevie, či vražda bola alebo nie, ak som to správne pochopila :D

    OdpovědětVymazat
  3. Možná by se mi to líbilo. :) Ale nejdřív bych si musela přečíst toho Muže s unavenýma očima. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Detektivky nemusím, stejně tak české autory a české prostředí. Radši unikám do cizích zemí nebo ještě lépe, do neexistujících světů. Kdybych ale měla tenhle typ knih ráda, určitě bych si ji po přečtení tvé recenze přečetla :)

    OdpovědětVymazat
  5. Kniha sama o sobě nevypadá vůbec špatně, naopak, poměrně ráda bych si jí přečetla, jelikož krimi mám ráda. Ale na druhou stranu, co mě zarazilo - u Clary na blogu sis hrála na prosperující recenzentku a tady jsou pravopisné chyby? Opravdu? Ty jí vyčítáš, že párkrát použila stejné slovo a přitom v celé recenzi používáš pořád dokola jednu větu - když jsem to letmo přelétla, našla jsem ji tam (jenom jinak napsanou) čtyřikrát.
    Netvrdím, že já píšu dokonalé recenze - rozhodně dokonalé nejsou, ani ne dobré, ale nemohla jsem si vůči tvému postavení pomoct. Co takhle než si hrát na lepšího recenzenta vyladit své vlastní chyby, které jsou naprosto stejné jako u toho, kde kritizuješ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Promiň, já jsem ji nekritizovala, ale jen ji to napsala. Clara píše moc hezké recenze, jen se mi zdálo, že tady něco použila víckrát, tak jsem ji na to upozornila. Sama moc dobře vím, že tam mám chyby, opakuji a tak, ale chtěla jsem Claruš pomoct. Asi ji moc nepomůže, když ji napíšu, že je to hezká recenze.

      Vymazat
  6. Kniha vypadá docela zajímavě, líbí se mi, jak k recenzi vkládáš ty věty, ještě více to potom zaujme. :) Detektivky ani moc nečtu, ale ráda bych si nějakou pro změnu někdy přečetla, tohle by mohla být dobrá volba. :)

    OdpovědětVymazat
  7. Vypadá to celkem zajímavě, ale poslední dobou čtu jen to nejnutnější, co mě napadne O:)
    Ale moc se mi líbila recenze :333 Možná by mě i doopravdy zajímalo co tam ten zlodějíček v koupelně viděl, ale asi prostě počkám, jestli se mi dostane pod ruku nebo ne :)

    OdpovědětVymazat
  8. zajímavá recenze :) občas tam jsou nějaké věci opakované, ale stejně+ je recenze dobře promyšlená a hezky napsaná (-narozdíl od těch mých, kdy píšu, co mě zrovna napadne a pak jen čumím, co za slátaninu to zas vzniklo :DD) :)
    Kniha mě zaujala, rozhodně bych si ji ráda přečetla :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Výborná recenze :)

    Já osobně na detektivky moc nejsem, nebo jsem alespoň nebyla. Docela mě na to navnadily thrillery od Dana Browna, Andělé a démoni a Šifra mistra Leonarda, ale "oficiální" detektivky jsem nikdy nečetla, já akorát koukala na Komisaře Rexe. :D

    OdpovědětVymazat