úterý 17. června 2014

(RC) - Život je boj

Potrhaná křídla

Název: Potrhaná křídla

Autor: Ruta Sepetysová

Nakladatelství: CooBoo

Vazba: Pevná

Počet stran: 295

Série: -

Díl: -




Anotace
 New Orleans padesátých let – zábava, saxofony, intriky i černá ruka mafie. Josie Moraineová přišla do města „velké pohody“ s matkou. S matkou, která jí slibovala panenku, když bude hodná, ale nikdy si na to pak nevzpomněla, s matkou, která byla prostitutkou a milovala drahé šperky, s matkou, která se o ni neuměla a možná ani nechtěla postarat. Josie se ale dokázala postavit na vlastní nohy a má hlavu plnou snů. Dokáže si je však splnit? Dokáže se vymanit z bahna Čtvrti, které se jí snaží stáhnout dolů? A dokáže se vyrovnat s lidskými slabostmi, zradami a křivdami a poznat, kde je pravda?
Další kniha od autorky světově uznávaného románu V šedých tónech, která vás nenechá chladnými, s postavami, které vám budou ožívat před očima. Ruta Sepetysová svou druhou knihou dokázala spisovatelsky vyspět a právem se zařadila mezi významné autory současnosti

O autorovi
Ruta Sepetys alebo Ruta Šepetys sa narodila 19. novembra 1967 v Detroite. Je dcérou litovského utečenca.
Je síce americká autorka, ale korene má v Litve.
Jej debutový román, Between Shades of Gray, ktorý vyšiel v slovenčine pod názvom Medzi odtieňmi sivej, opisuje Stalinovu vládu teroru a genocídu pobaltských ľudí po sovietskej okupácii v roku 1941. Čo je zaujímavé, kniha bola inšpirovaná rodinnou históriou Sepetysovcov. Román bol kriticky oslavovaný a preložený do viac ako 22 jazykov.

Obecný názor
Potrhaná křídla je naprosto úžasná a dokonalá kniha. Když jsem otvírala první stránky, netušila jsem, co očekávat. Myslela jsem si, že to bude hodně z historie, neslušný, ale děj i všechno kolem mě velice mile překvapilo. Hned po pár stránkách jsem si uvědomila, že je to něco nového. Něco neokoukaného, co mě bude bavit.
Už začátek knihy je zajímavý. Prostředí, které překvapí svoji neočekávaností, je krásně vykresleno. Je vsazeno šetrným způsobem, takže je lehké se přenést na ono místo a vžít se do něj. Děj je nastíněn opatrně jen s jemnými detaily, abychom mohli celou knihu sbírat střípky informací do skládačky. Je to bravurně vymyšleno a čtenář se u toho nenudí.
Námět je originální, což vyplývá už z anotace. Kolik knih je napsaný z prostředí města, kde žije hazard, mafie a malé holčičky mají mamku prostitutku? Možná to působí trochu moc dospěle, sprostě, ale opak je pravdou. Autorka si s tím vyhrála, a i když tam občas jsou neslušné věci, určitě to nejsou žádné Odstíny.
Z anotace taky vyplývá, že hlavní hrdinka to nebude mít lehký. Byla jsem na ni hodně zvědavá a očekávání
se mi naplnila. Všechny postavy jsou dokonale vykresleny a nejsou zanedbané ani vedlejší postavy. Všechny mají nějaký smysl, bez nich by neměla kniha smysl.
Kniha je plná emocí. V jednu chvíli se mi chtělo smát a v druhé brečet. Emočně je to náročné, protože autorka si hodně zahrává s našimi city. Taky Vás to nutí rychle hltat další a další stránky, abyste pochopily všechny informace. Kniha je opravdu zajímavá, napínavá, překvapivá, emotivní a propracovaná.

Děj
V New Orleansu to nikdo nemá lehký. Zvlášť ne holky, co nejsou milovány, musí si probojovat cestu životem samy a přitom se strachovat o jiné. Josie se probojovává životem, jak umí, ale Čtvrť ji stahuje dolů a to doslova. Jak dlouho dokáže udržet hlavu nad vodou, aby si mohla splnit sny?
Od první stránky budete každý list papíru přetáčet s napětím, co se v dalším okamžiku stane. Kniha je plná zvratů, přesto není náročná na pochopení. Jsou místa, kde si čtenář může všechny informace utřídit, ale stejně v dalším okamžiku se to všechno zhroutí, protože autorka všechno převrátí vzhůru nohama. To se mi hodně líbilo, protože u knihy jsem čekala se zatajeným dechem.
Čtivý, napínavý, originální, zábavný i smutný. Tak i jinak by se dal vyjádřit děj, který uchvátí i ty, co tenhle typ knih nemusí.

Postavy
Josie-s matkou, která spí s chlapy pro peníze, to není lehký. Ale když Vás ta matka ani jako dceru nechce, je to o dost těžší. Přesto je Josie silná dívka, která umí chytnout život za pačesy. Ale dostatečně? Přestože je silná, váže ji spoustu věcí, které ji táhnout dolů do propasti. Josie je chytrá, ale dost na to, aby věděla, čeho se má vzdát? Josie jsem měla ráda hned. Udělala na mě dojem hned na úvod kdy už jako malinká něco dokázala. Taky mi ji bylo líto, protože já sama bych to nezvládla.

Jess- kluk ze Čtvrti, který to taky nemá lehký. Je to kamarád Josie, ale po celou dobu to jiskří. Oba mají problémy v rodině a je těžké určit, u koho je to horší. Jess vypadá na drsňáka, ale je znát, že v jádru je hodný kluk a Josie má rád, i přes to, že se k němu zrovna nehrne. Jess je soběstačný, obětavý a nápomocný. Vždy dokázal všechno zařídit a sám se uživit. Další postava k obdivu, protože dětství měl taky těžký a přesto se s ním vypořádal.

Willie-slušně řečeno je vedoucí prostitutek. A náhradní matka Josie. Stará se o ni, zaměstnává ji a chrání ji,
když toho není její pravá matka schopná. Na venek působí mrzutě, naštvaně a odhodlaně, ale skrývá i svoji druhou tvář, kterou ukazuje jen málo kdy. Willi jsem měla ráda, přesto jak přísně vypadá. Udělala na mě dojem svoji odhodlaností a přístupu k životu.

Styl psaní
Zprvu jsem se obávala, že to bude složitější na čtení, ale ukázalo se, že ne. Je to jednoduchý styl, na který je lehké si zvyknout. Díky tomu kniha působí trochu odlehčeněji a nepůsobí tak vážně. Čekala jsem, že to bude kniha pro dospělé lidi, ale teď bych řekla, že je to spíš pro starší mládež. Z knihy vyplývá spousta ponaučení i rad do života.



Hodnocení
Kniha mě uchvátila a na konci vyplivla úplně pochroumanou. Tahle kniha se řadí mezi ty, co si přečtete víckrát a stejně Vás neomrzí. Myslím, že je jasné, kolik bodů kniha získala a s čistým svědomím můžu říct, že právem.
11/10
Recenze je psána pro Databazeknih.cz

Knihu můžete najít ZDE

11 komentářů:

  1. Wow a wow... Knihu mám pár dnů doma a strašně se na ní těším! 11 bodů z 10? Really? To je super že se ti kniha tak líbila, jsem teď ještě natěšenější. :)
    Skvěle napsaná recenze! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Už som sa na ňu pozerala na internetovom kníhkupectve a zaujala ma :-) Názov aj obálka sú podľa mňa dobre zvolené a hoci to nie ej moje obľúbené fantasy, zrejme by som si to prečítala, vyzerá to na silný a dobre spracovaný príbeh :-)

    OdpovědětVymazat
  3. O knížce jsem slyšela (zázrak, alespoň o nějaké) a líbí se mi. 11 z 10? Tak to jsi mě hodně navnadila.
    Postavy se mi líbí, děj i styl psaní by mi určitě vyhovoval, takže nevidím důvod si jí nesehnat. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Vážně se ti tolik líbila? :D Čumím, takovéhle hodnocení se u tebe moc často nevidí. :D Já ještě ani nevím, jaké dám hodnocení, nějak mi to nesedí. Jsem v půlce... :D Povedená recenze! :D

    OdpovědětVymazat
  5. o knize jsem něco zaslechla :) vypadá to moc zajímavě! :)) hezká recenze=)

    OdpovědětVymazat
  6. Na tuhle knížku jsem včera koukala v Neoluxoru! :-) Je perfektní! :)

    OdpovědětVymazat
  7. Tak přesně po takovéhle recenzi mám chuť teď hned nasednout na vlak, jet do nejbližšího knihkupectví, knihu si koupit a za noc ji přečíst. Mockrát děkuji za tip, tu si musím sehnat :)

    OdpovědětVymazat
  8. Juj ^^ To zní dobře! Myslím že kdybych toho teď neměla tolik na čtení tak bych se po ní možná i sháněla :D Jinak hezká recenze!

    OdpovědětVymazat
  9. Poslední dobou jsem na ni viděla hodně recenzí, které mě utvrzují v tom, že kniha je úžasné. Snad se mi jednou dostane do rukou, protože nejen díky tvé recenzi nabývám dojmu, že za to stojí.

    OdpovědětVymazat
  10. Kniha vypadá dost dobře, což mě těší a tak nějak bych si jí i přečetla, ale mám pochybnosti. Nevím čím to bude, možná tím, že jsem poslední dobou jen na romantické knihy, ale psala si tam, že to mezi těmi dvěma jiskří, takže to též nebude zdroj mé pochybnosti. No uvidíme, jestli se odvážu a půjčim si jí v knihovně :)

    OdpovědětVymazat
  11. Ruta Sepetysová je skvělá spisovatelka. Nejdřív jsem od ní četla právě Potrhaná křídla a až potom V šedých tónech, ale vůbec jsem nebyla zklamaná, její knihy jsou skvělé.

    OdpovědětVymazat